Noorwegen 2016 (8)

In juni/juli van 2016 reisden we ruim drie weken met een camper door Noorwegen. Vanaf Kristiansand in het zuiden via de fjordenkust naar Kristiansund en dan weer terug naar het zuiden. In een aantal logs zal ik verslag doen van deze reis. Vandaag deel 8.

Woensdag 06 juli
Reisafstand vandaag: 243 km
Reisafstand totaal: 3352 km

Voor ons doen we zijn we laat weer op weg. We rijden terug naar Gaupne en volgen dan de 55 naar Lom. In Lom bekijken we de houten kerk voor we verder rijden naar Geiranger via de 15 en de 63.
Op de linker over van de fjord vinden we tussen Geiranger en Hamlongsvika een kampeerplekje voor de nacht.

De staafkerk van Lom ligt in het plaatsje Fossbergom, gemeente Lom (Oppland, Noorwegen). Hij is gebouwd op een zanderige vlakte boven de rivier Otta. Deze staafkerk is vermoedelijk voor 1160 gebouwd. De kerk had van oorsprong een rechthoekige vorm en heeft vier staanders (staven).
De staafkerk werd in de middeleeuwen druk bezocht. De pestepedemie in 1349 maakte hieraan een einde. Door gebrek aan mensen en financiële middelen raakte de kerk in verval. In 1608 werd de kerk voor het eerst verbouwd. De voorheen rooms-katholieke kerk werd een lutherse kerk.
In 1634 werd vanwege ruimtegebrek de kerk aan de westkant uitgebreid. In 1663 vindt er weer een verbouwing plaats en worden er aan de noord- en zuidzijde uitgebreid.
De staafkerk is verscheidende malen gerestaureerd: in de jaren 1830 en 1850 en in 1973.

Donderdag 07 juli
Reisafstand vandaag: 0 km
Reisafstand totaal: 3352km

Vandaag gaan we varen door het Fjord. Vanaf ons kampeerplekje lopen we naar Geiranger om vanaf daar met de veerpont naar Hellysylt en terug te varen. Het is een stuk van zo’n 20 kilometer, waar de boot een uur over doet.
’s Middags lopen we het dorpje door en wandelen we naar de waterval die door het dorp loopt. ’s Avonds stoken we de barbecue nog maar eens op.
De hele dag is het (tegen de verwachting in) droog gebleven, pas tijdens het barbecueën gaat het regenen.

De Geirangerfjord is een fjord in de regio Sunnmøre in het uiterste zuiden van de Noorse provincie Møre og Romsdal. Het is een 15 kilometer lange arm van de Storfjord. Tussen de plaatsen Geiranger en Hellesylt, gelegen in de fjord, is er een veerverbinding.

Vrijdag 08 juli
Reisafstand vandaag: 180 km
Reisafstand totaal: 3532 km

Om half tien verlaten we ons kampeerplekje. De eerste stop is de vlakbij gelegen camping om het toilet te legen.
Via de Adelaarsweg verlaten we het Geirangerfjord (route 63) en steken met de pont over van Edsdal naar Linge. Bij Valldalen legen we de overige watertanks en vullen de we drinkwater voorraad opnieuw.
In de 63 komen we vanzelf de Trollstigen tegen. Vanaf het bezoekerscentrum hebben we alvast zicht op de weg (11 haarspeldbochten) naar beneden.

Trollstigen (ook wel: de Trollenroute) is een deel van weg nummer 63 in Noorwegen van Åndalsnes naar het zuiden. Het is ongeveer 20 km lang.
Het is een populaire toeristische weg met elf haarspeldbochten. De weg is geopend op 31 juli 1936 door koning Haakon VII na een bouwtijd van acht jaar. Oorspronkelijk was het een smalle weg waar auto´s elkaar op maar een paar plaatsen konden passeren. Na verbeteringen is het een goed berijdbare weg geworden.
Boven op de top is een uitkijkplatform, Trollstigheim geheten, waarvandaan er een mooi uitzicht is op de weg en de watervallen zoals Stigfossen. In de wintermaanden is Trollstigen gesloten. Zelfs in het voorjaar (mei-juni) is de weg naar de Trollstigen soms in de ochtend vanwege nachtvorst enkele uren gesloten.

Als de 63 eindigt, volgen we een klein stukje de 136, om daarna de 64 op te pikken en met de tweede pont voor vandaag van Åfarnes naar Sølsnes over te steken. De weg voert ons naar Molde (waar we boodschappen doen) en dan verder naar het noorden en de 664 richting Bud om daar morgen de volgende route op te pikken.
We stoppen bij een camping bij Gule, waar we op een open grasveld aan het water staan.
We lopen een rondje over de camping en huren dan een bootje om een uurtje rond te varen tussen de eilandjes voor de kust.
Van onze Zweedse buren krijgen we krabbenscharen die zij voor 120 kroon per kilo gekocht hebben in de lokale haven.
’s Avonds nemen we allebei een douche op de camping.