Italië 2015 (6)

In de nazomer van 2015 reisden we een kleine drie weken met een camper door het noorden van Italië. We begonnen bij het Lago Maggiore en reisden van Genova naar Cinque Terre. In een aantal logs zal ik verslag doen van deze reis. Vandaag deel 6 (laatste deel).

Vrijdag 25 september
We worden wakker en pakken in. We den er een uur over om Ugliancaldo te bereiken, dit gehucht zagen we gisteravond vanuit de camper op de berg liggen. We kijken er even rond en gaan dan weer op pad.
We rijden naar Castelnuovo di Garfagnana waar we rond wandelen en een ijsje eten.
Vanaf dit stadje blijkt het nog ruim twee-en-half uur rijden naar de camping bij Cervarezza (Castelnuovo ne’Monti) die we op het oog hebben.
Via San Pelegrino in Alpe (een gehucht hoog in de bergen van de Appenijnen) steken we de Appenino over en rijden we in noordelijke richting verder.
Het is bijna zeven uur als we op de camping aankomen. Vanaf de receptie krijgen we begeleiding (4×4) voor de camper uit om naar de hoger gelegen terrassen te rijden.

Zaterdag 26 september
Op deze camping is het zo stil dat we kunnen uitslapen. Het is na negenen als we wakker worden.
Vandaag hebben we een rustdag en doen we zo min mogelijk. We ruimen een beetje op, maken wat schoon, lezen een boekje (of 2) en zoeken uit wat globaal de rest van onze route wordt. ’s Avonds eten we in het restaurant op de camping.

Zondag 27 september
We halen broodjes (voor het ontbijt), pakken in en gaan op weg. Het kost ons ruim anderhalf uur om bij de snelweg te komen en onderweg vullen we bij een Ipercoop de ontbijtspullen aan.
We rijden een flink stuk over de tolweg, als we die verlaten wil de automaat het bonnetje niet hebben maar staat de slagboom wel open.
We rijden naar Lago d’Iseo waar we een camperplaats bekijken bij Sulzano (te vol), eentje wat verder van het meer bij Zone en een camping in Marone. We kiezen voor de lege, stille plek bij Zone.
We bellen de eigenaar die bijna in paniek raakt omdat er (niet italiaans sprekende) mensen nog willen kamperen.
’s Avonds koken we, eten we en kijken we een film.

Maandag 28 september
Het is al na tienen als we wakker worden. We bakken eieren met pancetta als ontbijt/lunch en pakken in om met de camper op pad te kunnen. We rijden tegen de klok in het meer rond. Bij Lavore kunnen we niet verder (we zijn te breed én te hoog) en moeten we noodgedwongen het binnenland een stukje in.
Bij Iseo maken we een stop en wandelen we rond. Ook bekijken we hier de dienstregeling van de boten op het meer en naar Monte Isola.

Lago d'Iseo met Monte Isola #latergram

Lago d’Iseo met Monte Isola

Terug op de camperplaats wassen we af en wandelen we naar het restaurant Val Tress.

Dinsdag 29 september
Het plan voor vandaag is fietsen op Monte Isola (het grote eiland in Lago d’Iseo). Na het ontbijt rijden we naar het meer en parkeren de camper aan de rand van Sulzano. Op de fiets naar de aanlegsteiger en met de boot over naar Peschiera Maraglio. Tegen de klok in fietsen we het eiland rond en vanaf Peschiera klimmen we omhoog naar Cure en Masse.

Stukje gefietst #latergram #monteisola

A post shared by joosephiene (@joosephiene) on

We nemen de boot terug naar het vaste land en fietsen nog een stuk langs de kust. We hebben zo’n 30 kilometer op de teller staan als we terug komen bij de camper. We rijden terug naar Zone.
Op de kampeerplaats koken we, eten we en nemen een douche in de camper.
Woensdag 30 september
Na het ontbijt bezoeken we de Piramidi di zone. Er ligt een rondwandeling rond deze “sprieten” en die lopen we in ongeveer anderhalf uur, het laatste stuk gaat over de Strade Storico Valeriana.

Piramidi di zone #latergram #paramididizone #lagodiseo

Piramidi di Zone

Na de wandeling doen we boodschappen in Iseo en tanken we de camper. ’s Avonds steken we de bbq aan (maar halverwege gaat het regenen). Morgen willen we Zwitserland door naar huis.

Donderdag 1 oktober
Na het ontbijt (afbakbroodjes) lozen we de laatste keer het afvalwater en om 10 uur gaan we op weg.
Via de Bernina Pass rijden we Zwitserland binnen. Op de pas ligt sneeuw. We stoppen voor foto’s en rijden verder.

Sneeuw op de Bernina pas #latergram #berninapass

Sneeuw op de Bernina pas

Net voor Basel gaan we de Duitse grens over. We mikken op dezelfde camperplaats als op de heenweg. Daar aangekomen blijkt het druk. Met behulp van een schoenlepel (niet letterlijk) schijven we de camper in een gaatje tussen 2 campers.
’s Avonds eten we in het dorp. Morgen rijden we het laatste stuk naar huis.

Vrijdag 2 oktober
Om acht uur zijn we wakker. We wandelen naar de bakker die nu wel open is (vorige keer waren ze gesloten wegens vakantie).
We ontbijten en gaan weer op pad. Het is tegen vijf uur als we de camper thuis voor de deur parkeren.