Maandag 12 oktober 2009 (dag 12 – Vakantie Madeira)

Vandaag gereden: 134 km
Totaal gereden: 1139 km

Tegen negenen worden we wakker. Na het ontbijt stappen we in de auto om de zuid-oost kust te verkennen.
We nemen de Via Rapida om Funchal heen en nemen na Funchal de gewone weg naar Ponta do Garajau. In dit plaatsje staat een groot, lelijk, betonnen Christusbeeld.
Via de kust rijden we verder in oostelijke richting.
In Santa Cruz parkeren we de auto en lopen we een tijdje rond. Door de huidige landingsrichting kunnen we de vliegtuigen vanaf het strand bijna aanraken.
We rijden verder langs het vliegveld naar Machico, na Machico komen we in Caniçal. De enige attractie van dit plaatsje (het walvismuseum) is gesloten op maandag.
Na Canaçal rijden we richting Santana om daar (voor zo ver mogelijk) de Pico Ruivo op te rijden. Vanaf de parkeerplaats lopen we een stukje van het pad naar de top. Op de weg naar beneden nemen we een paar wandelaars mee die vanaf Pico do Areeiro zijn komen lopen.
Vanaf Santana rijden we terug naar het hotel.
’s Avonds eten we bij de Italiaan. Vriendlief neemt een Bife na Pedra (hete steen met biefstuk, erg mals), ik neem een lokaal gerecht, Espetada (spies met rundvlees, beetje saai).