Zaterdag 3 oktober (dag 3 – Vakantie Madeira)

Gereden: 0 km
Gereden totaal: 229 km

Rond negenen worden we wakker, na het ontbijt is het weer nog steeds grauw maar warm.

We nemen de hotelbus van 11.35 uur naar Funchal.
We lopen naar “Mercade dos Lavradores”, een markt waar veel te zien en te ruiken is. Er is veel fruit, groente, zaden, kruiden en prullaria. Voor de bijbehorende vismarkt zijn we eigenlijk te laat (er wordt al schoon gemaakt).
We lopen rond door de stad over de veelal met marmer en basalt (mozaïek) bestrate straatjes.
Vanaf het Praça do Municipio (raadhuisplein) zien we Câmara Municipal, Igreja di Colégio (Jezuïetenkerk uit 1574) en het bisschoppelijk paleis (uit 1600). Via Rua C. Pestana lopen we naar Rua Carreira (gietijzeren balkons).
Verder lopen we langs Jardim de São Francisco, de Toyota showroom uit 1920 (tegeltableaus op de gevel) en het Theatre Municipal. Aan het eind van deze staat (Avenida Arriaga) ligt Sé, een kathedraal die erg mooi moet zijn, maar gesloten is.
We wandelen richting de haven en lopen naar boven naar Parque de Santa Catarina. Langs het water lopen we in oostelijke richting (Avenida do mar) naar het Fortaleza de São Tiago in de Zona Velha (de oude stad).
Via kleine steegjes en langs minuscule huisjes lopen we terug naar het beginpunt van vandaag, waar we om 15.30 uur de bus terug nemen naar het hotel.

’s Avonds lopen we een flink stuk de Estrada Monumental af op zoek naar een sushi bar die er volgens een advertentie moet zijn. We eindigen echter bij de naast gelegen Italiaan. De pizza’s zijn erg goed.