Donderdag 1 oktober (dag 1 – Vakantie Madeira)

Gereden:  81km

Om 2.20 uur gaat de wekker. We moeten eruit om om 3.30 uur in Vijfhuizen de Zuidtangent te halen die ons even voor vieren op Schiphol aflevert.
Een dag van te voren hebben we online al ingecheckt. We hoeven nu alleen nog maar de koffers af te geven. Samen wegen ze bijna 37 kilo en waren de avond van te voren een ramp om dicht te krijgen.
Na de “bagage-drop-off” in vertrekhal 3 lopen we naar vertrekhal 1 om door de security-check te gaan.
Vriendlief gaat af in de metaaldetector. Zijn (wandel)schoenen moeten uit en apart door de scanner. Daarna is het oké. Naar mijn medicijnen paspoort wordt niet gevraagd (terwijl ik toch een flinke hoeveelheid crèmes in metalen tubes in mijn handbagage heb zitten).

Na de security-check vullen we onze leeg mee gebrachte flesjes met water en lopen we richting de Gate (C13). Nu kan het grote wachten beginnen, we zijn er tenslotte al voor vijven, terwijl we pas tegen zessen gaan boarden. Het tussenliggende uur komen we door met internetten, ontbijten, lezen en stilzitten. De planning is Boarding vanaf 5.50 uur en dan om 6.30 uur vertrek. Boarding begint later (6.10 uur) maar gaat erg snel. Om 6.30 uur vertrekken we.

Eerst nog taxiën naar de polderbaan. Daarna stijgen we op in noordelijke richting, maken een bocht naar rechts over Amsterdam heen en vliegen vervolgens via Rotterdam, Antwerpen, Brussel, Parijs en Porto en over de Atlantische Oceaan naar Madeira. Net na Amsterdam verdwijnen we in de wolken en zien we niets meer.
Na zo’n 3½ uur beginnen we te dalen en zien we zee. Zo hier en daar springen daar witte bogen uit, we vermoeden dolfijnen.

Rond half 10 lokale tijd (= 1 uur vroeger dan in Nederland) zijn we geland. Via een trap en natte tegels lopen we het gebouw op het vliegveld binnen. Het weer is drukkend warm en erg vochtig.
Na de ontvangst van de koffers kunnen we om de huurauto. Na ongeveer 45 minuten krijgen we een zwarte Mitsubishi Colt mee.

We rijden naar het hotel (Pestana Grand) waar we rond half 12 zijn. Terwijl we ons af zitten te vragen of we niet te vroeg zijn om in te checken (en net besloten hebbel naar de receptie te lopen om te vragen vanaf hoe laat we welkom zijn) staat er al iemand bij ons. Pas na de derde keer verstaan we wat hij vraagt. De vraag was of hij onze koffers mocht dragen.
Inchecken was geen probleem. Met een glas madeira worden we welkom geheten. De receptionist loopt mee tot aan de kamer (1247). Even later komen ook de koffers daar aan.

Na het wisselen van schoenen lopen we wat rond in de omgeving. Supermarkt en lunch (broodjeszaak) zijn snel gevonden.
Via een “park” lopen we terug richting hotel. In het park zien we veel hagedisjes. Voor we bij het hotel zijn, regent het. Al eerder hebben we spetters gehad, maar nu worden we echt nat.

Vanaf het hotel rijden we een stukje in westelijke richting, over de zuidelijke kustweg. Via Câmara de Lobos rijden we naar Cabo Girâo, een uitzichtpunt op 580 meter. Hier zien we….. niets. Door de laaghangende bewolking zien we even een korte glimp van de zee recht onder ons.
Door de dichte mist rijden we weer terug. Naarmate we lager komen wordt de mist minder.

’s Avonds eten we bij het Forum Madeira (shopping center in de buurt). Het toetje slaan we over, in plaats daarvan halen we een ijsje.  €1,20 per bol is duur, maar bleek erg veel ijs te zijn. IJs-etend lopen we terug naar het hotel, waar we al voor tienen het bed in duiken.