Vrijdag 2 oktober (dag 2 – Vakantie Madeira)

Gereden: 148 km
Gereden totaal: 229 km

Om 8.30 uur hebben we de wekker gezet om op tijd bij het ontbijt te zijn. Tegen half tien zijn we in de ontbijtzaal. Na een stevig ontbijt gaan we terug naar de kamer. Het weer vandaag lijkt weer grauw en nat te zijn door de laaghangende bewolking. We besluiten in de auto te stappen naar de andere kant van het eiland (= aan de andere kant van de bergen) in de hoop dat het weer daar beter is.

Via de Via Rapida 1 (VR1) rijden we richting Ribeira Brava. Voor we in het plaatsje zelf zijn eindigt de weg en slaan we rechtsaf in noordelijke richting naar Serra de Àqua, waar we een afslag missen en onbedoeld in São Vicente eindigen.

In São Vicente lopen we even rond en aan de hand van de reisgids besluiten we een stukje richting Lameiros te rijden, waar lava grotten zijn.
Bij Grutas e Centro do Volcanismo de São Vicente krijgen we een rondleiding door een deel van de grotten.

Na de grotten (het is inmiddels 13.00 uur) rijden we São Vicente door om de noordelijke kustweg te volgen naar Porto Moniz. Helaas is een groot deel van de kustweg afgesloten.
Onderweg blijven we stoppen om foto’s te maken. We stoppen onder andere bij Seixal voor de pier en rotspoelen, we rijden een doodlopende weg (steil omhoog in tunnels) naar Ribeira Funda en we stoppen bij Porto Moniz.

We rijden verder via Santa (Maria Madelena) en zijn de weg naar Funchal “kwijt” (2 verkeersborden op dezelfde paal, met tegengestelde aanwijzingen). Na Santa gaan we links richting Paul da Serra. Naarmate we hoger komen verdwijnen we weer in de wolken en zien vrijwel niets van de omliggende pieken, dalen en omgeving.

Via Terra Grande en Serra de Àgua rijden we weer in zuidelijke richting en komen nu uit de zijweg waar we vanmorgen in hadden willen gaan.
Ditmaal rijden we wel door Ribeira Brava en rijden via de zuidelijke kustweg weer richting hotel.

Vanuit het hotel bellen we de reisorganisatie over de huurauto. Beide voorbanden van de auto zijn zo goed als profielloos (en de achterbanden zijn al nauwelijks beter). Met de nattigheid en steile wegen is dat geen goed idee. We krijgen het advies de verhuurder te bellen.
We bellen naar de vestiging op het vliegveld (waar we de auto gekregen hebben). Zij gaan kijken wat ze kunnen doen en zullen terug bellen.
Binnen 5 minuten gaat de telefoon. We kunnen naar de vestiging vlak bij het hotel (zo’n 800 meter) waar het probleem opgelost moet worden.
De lokale glibber (verkoper) vindt dat het wel mee valt, maar uiteindelijk wordt de auto omgeruild. Na eerst de oude auto getankt te hebben (waar zit de benzinepomp als je die nodig hebt?) krijgen we de nieuwe auto. Het blijft een zwarte Mitsubishi Colt. Al met al zijn we bijna anderhalf uur verder.

Voor we gaan eten duiken we het zwembad in. Het water is verwarmd zeewater (zout met chloor, 23 graden). Ik ben er snel weer uit, Vriendlief trekt een paar baantjes, maar houdt het na een kwartier ook voor gezien.

We douchen en lopen naar het Forum Madeira om te eten. Na het eten lopen we nog wat rond in het winkelcentrum en komen onder andere op een daktuin (waar verschillende mensen met hun laptop zitten te internetten) uit.
Later lopen we nog een stukje oostelijk op de Estrada Monumental (hoofdweg door Lido = hotelwijk) en kijken nog bij verschillende restaurantjes. We halen een ijsje en wandelen terug.
Rond half elf zijn we terug in het hotel.