Vakantie 2010: vrijdag 18 juni

De wekker gaat om zes uur af. Het is bijna tien voor zeven als we in de auto stappen. Net als naar Madeira vorig jaar rijden we naar Vijfhuizen om vanaf daar de Zuidtangent naar Schiphol te nemen.

Omdat we al online ingecheckt hebben, hoeven we alleen nog maar de bagage af te geven. De koffers samen wegen 44,7 kilogram, per stuk mochten ze 22,7 kilogram wegen. Dat onze handbagage (ieder een rugzak) ook nog zeker 10 kilogram per stuk weegt is geen probleem, er wordt niet eens naar gekeken.

We hebben nog zo’n anderhalf uur voor onze vlucht begint met boarden, tot die tijd lopen we wat rond op Schiphol. We wandelen naar het Rijksmuseum, maar dit blijkt helaas gesloten te zijn.

Aan de gate worden we uitgebreid gecontroleerd, inclusief bodyscan.
Onze eerste vlucht gaat van Amsterdam naar Philidelphia en gaat naar verwachting 7 uur en 32 minuten duren.

Tijdens de vlucht blijkt een van de toiletten niet goed te functioneren. De blauwe vloeistof sijpelt onder de deur door. Helaas wordt dit wat laat onderkend, waardoor de vloeistof via de vloerbedekking door het vliegtuig trekt. Mijn tas (handbagage) ligt op de grond en wordt letterlijk zeiknat.

In Philidelphia is het warmer dan in Nederland. De imigration is geen proleem. In ruil voor vingerafdrukken en foto’s krijgen we stempels in de paspoorten en mogen we het land in. We moeten zelf de koffers van de ene vlucht naar de volgende brengen. Als een van de eersten uit onze vlucht hebben we de koffers, bij de douane worden we er uit gevist voor een extra controle. De koffers, handbagage en jassen worden nogmaals gescand. Na deze handelingen mogen we vooraan in de rij er weer tussen. We geven de koffers af bij de lopende band voor LAX (Los Angeles International Airport) en moeten zelf weer door een check met de boardingpassen. Nu moeten we nog ruim 2 uur wachten tot onze vlucht vertrekt.

Om 16:00 uur plaatselijke tijd (13:00 uur voor LA en 22:00 uur voor Amsterdam) vliegen we richting Los Angeles. De verwachte vlucht duur is 5,5 uur. We landen keurig op tijd, maar zijn allebei gesloopt.
We gaan de koffers halen, maar voor dat de bagage-carrousel draait dienen we eerst een klacht in over de nat geworden handbagage.

Vanaf het vliegveld nemen we een shuttle naar het hotel. Als we in het hotel aankomen is het ongeveer een uur nadat we geland zijn.
We eten nog iets (en spoelen de tas uit in de wasbak) en duiken ons bed. Voor de lokale tijd is dat vroeg op de avond, maar in Nederland is het dan inmiddels alweer 7 uur ’s morgens.