Noorwegen 2016 (7)

In juni/juli van 2016 reisden we ruim drie weken met een camper door Noorwegen. Vanaf Kristiansand in het zuiden via de fjordenkust naar Kristiansund en dan weer terug naar het zuiden. In een aantal logs zal ik verslag doen van deze reis. Vandaag deel 7.

Maandag 04 juli
Reisafstand vandaag: 224 km
Reisafstand totaal: 2936 km

Na het ontbijt rijden we naar het dumpstation om te lozen. Vervolgens tanken we diesel en doen we boodschappen voor de komende dagen. Via een (mooie) omweg rijden we naar Voss en vanaf daar naar Flåm.
In Flåm aangekomen waren we van plan om de trein van 17:25 te nemen naar Myrdal. Deze is echter bijna uitverkocht, waardoor we besluiten een trein later (de laatste trein) te nemen.
Door deze planningswijziging gaan we nu eerste de camper voor de nacht parkeren. In de camper eten we en daarna wandelen we terug naar het station om de Flåmsbana naar Myrdal en terug te rijden met de trein. Het is na negenen als we terug zijn bij de camping.

Flåmsbana naar Myrdal

Dinsdag 05 juli
Reisafstand vandaag: 173 km
Reisafstand totaal: 3109km

Om half acht worden we wakker van de eerste trein die al toeterend Flåm verlaat. Er ligt dan al een cruiseschip in de haven. Onze beslissing om gisteravond al met de trein mee te gaan is de juiste geweest.
We doen op de camping de afwas en rijden om kwart over tien het terrein af.
Ons eerste doel voor vandaag is Stegastein uitzichtpunt. We rijden verder over deze weg, die bekend staat als “The Snow Road” tussen Aurland en Lærdal. Ook nu nog ligt er sneeuw op het Aurlandsfjellet.
Na Lærdal nemen we de pont van Fodnes naar Mannheller verder naar Sogndal.
Vanaf Sogndal volgen we de 55 naar Gaupne waar we afslaan naar de Nigardsbreen (gletsjer). Het laatste stukje (in het Jostedalsbreen Nasjonalpark) is een tol weg. We parkeren en lopen naar de gletsjer.
Op het oog is het maar een klein stukje, maar blijkt in de praktijk nog bijna 3 kilometer en een uur lopen te zijn. In tegenstelling tot Nieuw Zeeland komen we dit keer wel dicht genoeg bij om de gletsjer te kunnen zien.
Het is na vijven als we weer bij de camper zijn. We rijden de weg terug in de richting van Gaupne en kijken onderweg voor een kampeerplekje. Aan het eind van een weggetje, op een stukje grind, vinden we wat we zoeken.

De Nigardsbreen (gletsjer) in het Jostedalsbreen Nasjonalpark.